Cum să ai un stil de viață sănătos: ghid complet

Nu de puține ori se întâmplă să auzim în jurul nostru sintagma „un stil de viață sănătos” și cu toate acestea suntem conștienți oare de ce înseamnă un stil de viața sănătos? Cunoaștem, oare, toți factorii care contribuie la starea noastră generală de bine și modurile în care aceștia ne influențează sănătatea? Organizația Mondială a Sănătății (OMS) definește sănătatea ca starea de bine din punct de vedere fizic, mental și social, și nu ca absență a bolii. 

Astfel, stilul de viață sănătos are la bază alimentația echilibrată, activitatea fizică și bunăstarea emoțională, spirituală și relațională, abordând în același timp și metode de combatere a riscurilor ce pot aduce prejudicii sănătății. Toate aceste elemente funcționează ca un întreg și au o influență majoră asupra stării noastre de sănătate. Tocmai în ideea conștientizării acestor factori, vom discuta pe larg în articolul următor despre ce înseamnă un stil de viață sănătos, care sunt beneficiile acestuia, dar și care sunt principalele reguli de urmat pentru un stil de viață sănătos și echilibrat. 

Ce înseamnă un stil de viață sănătos?

Chiar dacă multe persoane asociază stilul de viață sănătos cu dietele sau slăbitul, o viață sănătoasă și echilibrată reprezintă mult mai mult de atât. Stilul de viață sănătos este un cumul al mai multor aspecte ce reușesc să mențină starea de sănătate și să reducă riscurile îmbolnăvirii, aspecte precum alimentația sănătoasă și bogată în nutrienți, exercițiile fizice zilnice, dar și sănătatea psihică, emoțională, relațională, spirituală și financiară. 

Este imposibil să cataloghezi unul dintre aceste aspecte ca fiind mai important decât restul, însă, desigur, fără o alimentație sănătoasă sau momente de somn și odihnă, este imposibil să ai un stil de viață sănătos și echilibrat. Astfel, trebuie să te gândești la stilul de viață sănătos din punct de vedere holistic, încercând să faci schimbări în viața ta din mai multe puncte de vedere, și nu doar să ai grijă la alimentație și să ai o gândire pozitivă, acestea fiind principalele sfaturi pentru un stil de viață sănătos. 

Sursa foto: Shutterstock

Principiile unui stil de viață sănătos

Un stil de viață sănătos este, prin definiție, bazat pe obiceiuri sănătoase. Pentru a ajunge însă la acest echilibru, există anumite principii ce stau la baza unui stil de viața sănătos, motiv pentru care ți le vom descrie, pe fiecare dintre ele, în cele ce urmează.

Alimentația sănătoasă, principiul de bază al unui stil de viață sănătos

Cu siguranță ai auzit până acum vorbindu-se despre piramida alimentației sănătoase și, la fel cum pauzele publicitare de la TV țin să ne spună „pentru o viață sănătoasă, evitați excesul de sare, zahăr și grăsimi” sau „pentru o viață sănătoasă, consumați fructe și legume în fiecare zi”, același lucru îl face și această piramidă. Reclamele sunt doar un reminder al unui stil de viață sănătos pe care ți-ai propus să-l urmezi. 

Desigur, nu există o dietă pentru un stil de viață sănătos care să funcționeze pentru fiecare persoană în parte și fiecare are un set de cerințe nutritive pentru a-și menține corpul sănătos. Stilul de viață sănătos presupune însă un meniu care să-i aducă organismului cel mai bun aport de nutrienți. Astfel, o alimentație sănătoasă trebuie să fie bogată în nutrienți precum proteine, carbohidrați, vitamine, minerale, grăsimi și apă. În acest fel, organismul nostru poate beneficia de toate substanțele nutritive necesare funcționării sale la capacitate maximă, pentru o perioadă îndelungată de timp. 

Ce să mănânci sănătos zilnic? Pentru a beneficia de un stil de viață sănătos prin alimentație, e important să iei în considerare introducerea fructelor, legumelor și leguminoaselor în alimentația ta, la fel și zarzavaturi, cereale integrale și uleiuri. Carnea slabă, precum cea de pui, curcan sau iepure, alături de pește și ouă, sunt alimente importante pe care trebuie să le introduci în dieta ta alimentară. Lactatele cu conținut redus de grăsimi, nucile, semințele, superalimentele, fructele uscate, pun de asemenea bazele unui stil de viață sănătos prin alimentație. 

Sursa foto: Shutterstock

Somnul de bună calitate 

Pentru menținerea sănătății fizice și psihice, somnul este esențial. Un somn adânc și odihnitor poate conduce spre un sistem imunitar mai puternic, o concentrare mai mare, nivel crescut de energie, îmbunătățirea memoriei și o stare generală bună. Privarea de somn are efecte negative asupra sănătății, putând ajuta la dezvoltarea unor boli cronice sau boli cardiovasculare. 

Cantitatea și calitatea somnului sunt deopotrivă importante pentru un stil de viață sănătos, recomandat fiind să dormi aproximativ 6-8 ore în fiecare noapte, pentru a putea fi astfel plin de energie. Desigur, și intervalele de somn sunt importante, cel mai odihnitor somn având loc între 22:00 și 6:00. 

Stilul de viață activ și exercițiile zilnice 

Chiar dacă sedentarismul este desemnată boala secolului, dacă alegi să ai un stil de viață sănătos cu siguranță va fi nevoie să ai un stil de viață activ. În general, este recomandat să faci mișcare cel puțin 30 de minute în fiecare zi, mișcarea contribuind la menținerea stării generale de bine și a longevității. Mai mult decât atât, mișcarea și exercițiile fizice ajută la controlul greutății, menține sănătatea oaselor, mușchilor și articulațiilor, reduce stresul și oboseala psihică, dar și stimulează imunitatea. 

Așadar, pentru a avea un stil de viață sănătos, asigură-te că dedici în fiecare zi timp activităților fizice, fie că vorbim de mersul la sala de fitness, mersul pe jos, dans, drumeții sau alte activități care te pasionează. 

Sursa foto: Shutterstock

Atitudinea pozitivă este cheia unui stil de viață sănătos 

Atitudinea pozitivă implică un echilibru mental și o bunăstare emoțională. Doar cu o alimentație sănătoasă, un program regula de somn și exerciții fizice nu vei putea dobândi un stil de viață sănătos pe termen lung. Stresul și gândirea negativă au tendința de a sabota starea bună de sănătate și conduc spre obiceiuri nesănătoase și vicii. 

Fii optimist, găsește întotdeauna timp pentru relaxare, fă o listă cu activități care îți generează o stare de fericire și confort, apelează la diferite practici spirituale, toate acestea ajutându-te să înlături emoțiile negative și să adopți o atitudine pozitivă pentru un stil de viață sănătos. 

Socializarea face parte dintr-un stil de viață sănătos

Viața socială este un aspect fundamental al stării de sănătate, motiv pentru care izolarea socială poate duce la deteriorarea abilităților fizice și psihice. Tocmai de aceea, pentru un stil de viață sănătos, este important ca fiecare persoană să socializeze și să dezvolte relații puternice, focusându-se pe familie, prieteni sau relații amoroase. Indiferent de natura socializării, stilul de viață sănătos și echilibrat stă la baza acestor interacțiuni interumane. 

Stimularea intelectuală 

Atunci când vrei să adopți un stil de viață sănătos, nu doar corpul are nevoie de exerciții, ci și mintea. Stimularea intelectuală este unul dintre principiile fundamentale ale unui stil de viață echilibrat, ajutând la buna funcționare a creierului, dar și la evitarea deteriorării cognitive. Tocmai de aceea este important să-i oferim creierului în permanență lucruri noi de învățat, pentru a ne îmbunătăți astfel memoria, capacitatea de concentrare sau atenția. 

Sursa foto: Shutterstock

Stil de viață sănătos: beneficii

Beneficiile unui stil de viață sănătos sunt infinite, atâta vreme cât ții cont de principiile ce stau la viața stării bune de sănătate și a echilibrului. A avea obiceiuri sănătoase ne poate permite să rămânem în permanență activi și să ne atingem obiectivele, bucurându-ne de o mulțime de beneficii. Iată câteva dintre beneficiile pe care le aduce cu sine un stil de viață sănătos și echilibrat: 

  • Consolidarea sistemului imunitare și reducerea incidenței diverselor boli virale sau infecțioase;
  • Reducerea riscului apariției bolilor cronice; 
  • Obținerea longevității active; 
  • Îndepărtarea stărilor nefaste de spiriti, a stresului și a depresiei; 
  • Participarea activă la evenimentele sociale sau familiale; 
  • Deținerea unei stări permanente de energie; 
  • Obținerea unui corp sănătos și sculptat; 
  • Obținerea unei pieli catifelate și curate, lipsită de riduri sau acnee; 
  • Creșterea vârstei în ceea ce privește apariția primelor modificări legate de vârstă în organism; 
  • Îmbunătățirea relațiilor sociale; 
  • Luarea corectă a deciziilor datorită echilibrului mental; 
  • Creșterea capacității de concentrare prin stimularea intelectuală. 

Cu siguranță lista beneficiilor unui stil de viață sănătos nu se oprește aici, fiecare principiu în parte aducând cu sine o serie de efecte pozitive asupra sănătății. Atâta vreme cât ții cont de regulile unui stil de viață sănătos, cu siguranță vei reuși să atingi toate aceste rezultate pozitive.   

Sursa foto: Shutterstock

Cărți recomandate pentru un stil de viață sănătos

Pentru că ne dorim să afli cât mai multe despre acest subiect și să te documentezi cum se cuvine în ceea ce privește stilul de viață sănătos, îți vom propune și câteva titluri de cărți recomandate pe această temă! 

Puterea vindecătoare a apei, de Fereydoon Batmanghelidj

Un stil de viață sănătos înseamnă, implicit, consumul de apă. Cartea Puterea vindecătoare a apei, ce are la bază cercetări științifice în ceea ce privește rolul apei în organismul uman, prezintă efectele negative ale deshidratării și modalități de corectare a aportului de apă naturală în ideea unui trai sănătos și lipsit de dureri. Desigur, în categoria Medicină, farmacie și sănătate vei descoperi o mulțime de astfel de lucrări, semnate de experți în domeniul sănătății, ce activează pentru un stil de viață sănătos.  

Vindecare prin nutriție. Fără medicamente, doar prin vitamine, minerale, plante, de Phyllis A. Balch 

Din categoria Sănătate am ales bestsellerul absolut Vindecare prin nutriție, un ghid holistic al autoarei Phyllis A. Balch în ceea ce privește sănătatea și stilul de viață sănătos. În această carte se pune accentul pe îmbunătățirea stării de sănătate prin nutriție și folosirea suplimentelor. În timp ce prima parte a cărții prezintă cele mai întâlnite tipuri de nutrienți, plante și suplimente alimentare, cea de-a doua parte descrie circa 300 de afecțiuni și probleme de sănătate, identificând suplimentele folosite pentru combaterea acestora. În partea a treia, autoarea prezintă un ghid al terapiilor și remediilor alternative ce pot fi folosite împreună cu un program nutrițional, în ideea obținerii unei stări de sănătate excelente. 

Sănătatea are gust. Ghid pentru slăbit, de Jan Neruda 

Nu mai este un secret pentru nimeni că sănătatea începe în bucătărie, motiv pentru care în secțiunea Gastronomie, diete și rețete am găsit un titlu extrem de sugestiv pe care ți-l propunem în ideea urmării unui stil de viață sănătos: Sănătatea are gust. Ghid pentru slăbit. Prin acest ghid, Jan Neruda îți oferă o metodă originală de a scăpa de obsesia kilogramelor în plus și a dietelor – psihonutriția. Cartea este prezentată sub forma unui jurnal alimentar, cu ajutorul căruia poți reuși să slăbești mâncând orice, însă cu măsură, pentru a avea astfel un stil de viață sănătos. 

Sursa foto: Shutterstock

Stilul de viață sănătos este un proiect de lungă durată, însă cheia este să-ți stabilești obiective realiste, să perseverezi și să ai răbdare, căci rezultatele cu siguranță nu se vor vedea peste noapte. Sperăm că ghidul nostru despre un stil de viață sănătos a reușit să răspundă, în linii mari, întrebărilor tale și că te-a ajutat să înțelegi mai bine cum poți începe călătoria în căutarea acestui stil de viață!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *