Sunteți părinți sau dascăli? Spuneți sincer: de câte ori, în ultimii ani, nu ați avut senzația că parcă vă lipsesc anumite instrumentele care v-ar putea ajuta să îi înțelegeți mai bine pe tinerii din ziua de astăzi? Și nu doar din cauza granițelor care au despărțit dintotdeauna generațiile între ele, ci mai curând din cauza instalării unui „intrus” în relația tradițională „călduță” dintre tineri și adulți: „ecranul” – fie că vorbim despre ecranul computerului, ecranul tabletei sau cel al telefonului mobil.
Există sute de studii care explorează felul în care digitalul ne afectează viața „reală” de zi cu zi. O serie dintre aceste cercetări, semnate de specialiști din domenii diverse – specialiști în educație, antropologi, neurologi sau sociologi – le sunt dedicate copiilor și adolescenților de astăzi, născuți și crescuți într-un nou context cultural. Mai exact reprezentanților „Generația App”, pe care mulți dintre acești cercetători îi evaluează ca fiind diferiți față de tinerii din generațiile anterioare: Generația Y, milenialii ș.a.
Credem că oricând sunt binevenite câteva recomandări de lectură care să vă ajute să vă ghidați mai ușor în relația cu reprezentanții „Generației App”.
Cu sau fără ecrane la vârstă mică?
Este evident că tehnologia ne aduce o mulțime de avantaje reale, iar a ține copiii departe de ea pe termen lung nu este cu adevărat nici posibil, nici de dorit. Totuși, în multe familii moderne, copiii, dar și adulții petrec prea mult timp în fața ecranelor, în detrimentul interacțiunii interumane, al jocului liber, al descoperirilor, analizei și imaginației.
Cu sau fără ecrane la vârstă mică? Ce efecte au ele asupra copiilor noștri? Și cum facem să limităm accesul copilului la ceva atât de prezent în viața noastră? – sunt întrebări la care putem găsi o serie de răspunsuri în volumul Copiii erei digitale, o carte scrisă de dr. Martin L. Kutscher, neurolog pediatru. Volumul, apărut în traducere în limba română la Editura Univers, prezintă, cu studii și analize documentate, efectele negative ale timpului îndelungat petrecut în fața unui ecran, care sunt multiple: educaționale (pierderea concentrării, note mici, lipsă de interes la școală și la teme), psihologice (goana după confirmare din partea altora, limitarea creativității, stres, anxietate socială, agresivitate), neurologice (modificări reale ale creierului care duc la scăderea motivației și a autocontrolului), dar și fizice (oboseală, dureri de spate, alimentație nesănătoasă, obezitate, risc mărit de accidente, deteriorarea auzului).
Din fericire, cartea ne oferă și multe soluții pentru a preveni sau a reduce efectele negative de mai sus. Pentru că tehnologia ne poate face bine, dacă știm să găsim echilibrul pentru copiii și familia noastră.
Nativii digitali versus „imigranții” digitali
O altă carte utilă în înțelegerea felului în care tehnologia afectează astăzi educația este volumul care Generația App. Cum navighează tinerii prin universul digital al identității, initimității și imaginației, volum semnat de Howard Gardner, profesor de psihologia cogniției și educației la Universitatea Harvard, scris în colaborare cu tânăra sa doctorandă Katie Davis.
În momentul de față, consideră autorii, suntem două „tabere”: nativii informaționali, cei născuți în epoca tehnologiei, a progresului informațional și media, cei care primesc încă de la început binefacerile internetului și telefoniei mobile, precum și aplicațiile atât de diversificate ale acestora, precum și imigranții informaționali, cei născuți mai de demult și care abia în a doua parte a vieții lor au învățat sau învață să se familiarizeze cu știința și noutățile din prezent, cu realitatea Internetului. Impactul este major și multe din aplicații ne sunt extrem de utile. Dar care este rezultatul lor pe termen mai lung, în ce fel afectează generațiile noi, care au la dispoziție încă de la început aplicații care să le ușureze viața? Vor deveni aceștia niște leneși intelectual, vor fi aplicațiile un cuțit cu două tăișuri? Sunt întrebări la care găsim răspunsuri potrivite în volumul tradus în limba română la Editura Sigma. Și nu doar răspunsuri, ci și idei şi soluţii despre cum poate fi sprijinită „Generaţia App”, pentru a reuși să facă alegeri cu adevărat personale, iar nu dictate de o super-aplicaţie de super-consum. Din această perspectivă, cartea reprezintă o provocare pentru „cetăţeanul” ajuns în universul tehnologiei – fie el migrant, nativ sau metis.
Bune maniere digitale
În fine, indiferent de care parte a „baricadei” ne aflăm – născuți digital sau migranți –, încheiem seria recomandărilor cu o carte apărută la Editura Baroque Books & Arts. Este vorba despre volumul Maniere digitale semnat de Victoria Turk, senior editor la WIRED UK, unde supervizează secțiunea despre cultură, se ocupă de conținutul video al publicației și scrie atât pentru print, cât și pentru online.
În acest volum, autoarea și-a propus să ne arate cum ar trebui să stea lucrurile legate de eticheta în mediul online. Dacă până acum preocupările legate de buna creștere vizau regulile care trebuie respectate în interacțiunile sociale fizice, se pare că a venit vremea să învățăm și manierele din mediul digital. Cât de repede trebuie să răspunzi la un e-mail? Și care e tonul potrivit? Există vreo lege care spune că fiecare mesaj trebuie să înceapă cu „Îmi pare rău pentru întârzierea cu care răspund“?
Cât de sigur ești asupra bunelor maniere pe grupurile de WhatsApp? Profilul tău de Tinder îndeplinește oare standardele de bună-cuviință general acceptate? Și ce ar trebui să știi despre social media, Facebook, selfie, hashtaguri ș.a.? Victoria Turk vine cu răspunsurile potrivite.
***
Copiii nu pot fi privați de expunerea la mediul digital și de folosirea aplicațiilor online. Mai mult decât atât, se pare că noile generații de copii nu au mare nevoie de sprijinul și îndrumarea noastră ca să înțeleagă și să stăpânească era digitală. Cel mai adesea ne învață ei pe noi cum să folosim diverse aplicații. Și atunci, cum îi putem ajuta noi pe ei? Răspunsul este unul simplu: fiindu-le alături, ajutându-i să primească o educație completă, să învețe să extragă ce este mai valoros din experiențele digitale. Și să îi stimulăm să discute, să analizeze, să caute, să întrebe despre lucruri departe de ecran, împreună cu adulții, fie ei părinți, dascăli sau prieteni.