Templul de arama Biografia lui Padmasambhava intemeietorul buddhismului tibetan - Lucian Maidanuc  originar din India Padmasambhava a ajuns în Tibet în a doua jum&259;tate a secolului al VIII-lea De&537;i nu se &537;tie exact cât timp a petrecut acolo &537;i care a fost amploarea activit&259;&539;ii sale misionare tradi&539;ia îi atribuie un rol crucial în r&259;spândirea budismului în Tibet fiind adesea

Templul de arama - Biografia lui Padmasambhava, intemeietorul buddhismului tibetan

de Lucian Maidanuc

65 Lei (TVA inclus)
Costul de livrare se calculeaza odata cu adaugarea produsului in cos si selectarea localitatii destinatie.

Cod produs: 0000265638

Data aparitie: 2024

ISBN: 978-630-336-061-4

Numar de pagini: 544

Disponibilitate: In stoc

livrare rapida

Livrare detalii

retur

14 de zile drept de retur. detalii

Templul de arama. Biografia lui Padmasambhava, intemeietorul buddhismului tibetan - Lucian Maidanuc

 

... originar din India, Padmasambhava a ajuns în Tibet în a doua jumătate a secolului al VIII-lea. Deși nu se știe exact cât timp a petrecut acolo și care a fost amploarea activității sale misionare, tradiția îi atribuie un rol crucial în răspândirea budismului în Tibet, fiind adesea considerat părintele fondator al budismului tibetan.

În acest volum, Lucian Maidanuc ne oferă un portret complex al întemeietorului budismului tibetan, așa cum este el descris într-un text tibetan remarcabil și profund: Zangs gling ma, „Templul de Aramă” – una dintre cele mai cunoscute biografii ale lui Guru Rinpoche...

 

CUPRINS:

 

Prefata 11

Preambul 16

Multumiri 18

PARTEA INTAI
INTRODUCERE

Capitolul 1. Consideratii introductive 25
1. 1. O uriasa provocare 25
1. 2. Scopul lucrarii si metodologia 27
1. 3. Limitele lucrarii 30

Capitolul 2. Continut si terminologie 32
2. 1. Structura lucrarii 32
2. 2. Precizari terminologice 34
2. 3. Precizari privind transliterarea cuvintelor tibetane 36

PARTEA A DOUA
CONTEXTUL ZANGS GLING MA

Capitolul 3. Contextul literar, autorii si contextul istoric 41
3. 1. Consideratii introductive 41
3. 2. Zangs gling ma ca biografie spirituala (rnam thar) 46
3. 3. Zangs gling ma ca invatatura-tezaur (gter ma) 53
3. 4. Descoperitorii de invataturi-tezaur (gter ston) 59
3. 5. Ye shes mTso rgyal, testatoarea Zangs gling ma 65
3. 6. Nyang ral Nyi ma ‘Od zer, descoperitorul Zangs gling ma 68
3. 7. Un mare semn de intrebare 71
3. 8. Contextul istoric al Zangs gling ma 75
3. 9. Concluzii 77

Capitolul 4. Buddhismul Vajrayana: cateva repere esentiale 80
4. 1. Consideratii introductive 80
4. 2. O abordare diferita: valorificarea naturii umane pe calea implinirii spirituale 83
4. 3. Inceputurile buddhismului tantric 86
4. 4. Tantra buddhista si tantra hinduista 91
4. 5. Mahayana si Vajrayana, intre antinomie si complementaritate 93
4. 5. 1. Mahayana si Vajrayana in antinomie: speculatia metafizica si experienta nemijlocita 94
4. 5. 2. Mahayana si Vajrayana in complementaritate: calugarul invatat si yoghinul realizat 99
4. 5. 3. Elemente ale metafizicii Mahayana adoptate de Vajrayana 103
4. 6. Tehnologia iluminarii: upaya, mijloacele iscusite din Vajrayana 107
4. 6. 1. Elementele de baza ale practicii Vajrayana: o scurta enumerare 108
4. 6. 2. Elementul central al practicii Vajrayana: yoga divinitatilor 111
4. 6. 3. Elementul indispensabil al practicii Vajrayana: relatia dintre maestru si discipol 113
4. 7. Concluzii: paradoxul tantric 115

PARTEA A TREIA
PORTRETUL ISTORIC AL LUI PADMASAMBHAVA

Capitolul 5. Imaginea lui Padmasambhava in textele tibetane anterioare Zangs gling ma 121
5. 1. Consideratii introductive 121
5. 2. Sursele examinate 123
5. 3. dBa’ bzhed: Marturia lui dBa’ 124
5. 3. 1. dBa’ bzhed si legatura cu clanul dBa’ 125
5. 3. 2. Ce este dBa’ bzhed 127
5. 3. 3. Padmasambhava in dBa’ bzhed 128
5. 3. 4. Cateva consideratii in legatura cu dBa’ gSal nang si Padmasambhava 135
5. 3. 5. Scurte concluzii privind dBa’ bzhed 137
5. 4. Cele patru manuscrise Dunhuang 139
5. 4. 1. Padmasambhava ca vidyadhara si Al Doilea Buddha, in ITJ644 139
5. 4. 2. Padmasambhava ca maestru al traditiei Vajrakilaya, in PT44 141
5. 4. 3. Padmasambhava ca autor de comentarii tantrice, in ITJ321 143
5. 4. 4. Padmasambhava ca imblanzitor de spirite feminine, in PT307 143
5. 5. Concluzii 146

PARTEA A PATRA
CELE SAPTE IPOSTAZE ALE IMAGINII LUI PADMASAMBHAVA IN ZANGS GLING MA

Capitolul 6. Ascetul nebun (smyon pa) 151
6. 1. Consideratii introductive 151
6. 2. O privire generala asupra capitolului 2 din Zangs gling ma 152
6. 2. 1. Dansul de pe acoperisul palatului 153
6. 2. 2. Plecarea in exil 159
6. 2. 3. Sederea in Dumbrava Rece 162
6. 2. 4. Batalia cu regele malefic 170
6. 2. 5. Peregrinarile prin campuri funerare 176
6. 3. Transformarea in heruka 185
6. 3. 1. Sensul transformarii in heruka 185
6. 3. 2. Opt trepte ale transformarii in heruka 188
6. 4. O posibila legatura cu traditia smyon pa, nebunii sfinti ai Tibetului 192
6. 4. 1. Smyon pa, nebunii sfinti din buddhismul tibetan 193
6. 4. 2. Padmasambhava vazut ca smyon pa 196
6. 4. 3. Ipoteze privind legatura dintre Padmasambhava si traditia smyon pa 200
6. 5. Concluzii 201

Capitolul 7. Discipolul (slob ma) 203
7. 1. Consideratii introductive 203
7. 2. Capitolul 3 din Zangs gling ma: examinarea textului 205
7. 2. 1. Intalnirea cu maestrul Prabhahasti 205
7. 2. 2. Intalnirea cu servitoarea Kumari 208
7. 2. 3. Intalnirea cu Kun dga’ mo si initierea tantrica 210
7. 2. 4. Primirea invataturilor tantrice de la cei zece maestri 213
7. 3. Initierea tantrica in Zangs gling ma 217
7. 3. 1. Treptele prealabile initierii 217
7. 3. 2. Calugarita Kun dga’ mo, ca manifestare a Vajrayogini 221
7. 3. 3. Initierea tantrica: o scurta comparatie intre traditie si textul din Zangs gling ma 224
7. 4. Cele zece invataturi tantrice primite de Padmasambhava 228
7. 5. Concluzii 231

Capitolul 8. Eroul (dpa’ bo) 233
8. 1. Consideratii introductive 233
8. 2. Prima parte a capitolului 4 din Zangs gling ma: examinarea textului 234
8. 2. 1. Padmasambhava si Mandarava in pestera din Maratika 235
8. 2. 2. Prima ardere pe rug, in Za hor 241
8. 2. 3. A doua ardere pe rug, in Oḍḍiyana 245
8. 3. Hayagriva si Vajravarahi, modele divine pentru eroul tantric si eroina tantrica 252
8. 4. Arderea pe rug si aparitia din lotus: semnificatii si conexiuni 254
8. 5. Karmamudra, poarta spre realizarea suprema 258
8. 6. Concluzii 265

Capitolul 9. Imblanzitorul de demoni (bdud ‘dul) 267
9. 1. Consideratii introductive 267
9. 2. Examinarea textelor din Zangs gling ma privind imblanzirea spiritelor 269
9. 2. 1. Padmasambhava ca bdud ‘dul in Bodhgaya, in partea finala a capitolului 4 269
9. 2. 2. Padmasambhava ca bdud ‘dul in pestera Yang le shod din Nepal, in capitolul 5 272
9. 2. 3. Padmasambhava ca bdud ‘dul la sosirea in Tibet, in capitolul 9 278
9. 2. 4. Padmasambhava ca bdud ‘dul la prima intalnire cu regele tibetan, in capitolul 10 284
9. 2. 5. Padmasambhava ca bdud ‘dul in bSam yas, in capitolul 11 288
9. 2. 6. Padmasambhava ca bdud ‘dul in capitolul 20, cautand gardian pentru bSam yas 291
9. 3. Imblanzirea spiritelor in Zangs gling ma: intelesurile ei, personajele si metoda 297
9. 3. 1. Polaritatea imblanzit versus neimblanzit 297
9. 3. 2. Intelesurile imblanzirii: subjugare violenta si cucerire non-violenta 300
9. 3. 3. Imblanzitorul: maestrul 303
9. 3. 4. Neimblanzitul: cele opt clase de zei si demoni 306
9. 3. 5. Imblanzitul: dharmapala, protectorii buddhismului 311
9. 3. 6. Thabs si ‘dul ba: metoda imblanzirii 314
9. 4. Imblanzirea spiritelor: compararea textelor din Zangs gling ma cu cele anterioare ei 326
9. 5. Imblanzire versus anihilare, din perspectiva abordarii Vajrayana 330
9. 6. Concluzii 333

Capitolul 10. Maestrul (slob dpon) 336
10. 1. Consideratii introductive 336
10. 2. Examinarea textelor 338
10. 2. 1. Acordarea initierii tantrice si transmiterea invataturilor 340
10. 2. 2. Conducerea ritualurilor tantrice 343
10. 2. 3. Alcatuirea de practici tantrice 346
10. 2. 4. Traducerea de texte tantrice 351
10. 2. 5. Acordarea de invataturi si sfaturi privind conduita 358
10. 2. 6. Indreptarea incalcarilor de samaya ale discipolilor, prin primirea confesiunii lor 364
10. 2. 7. Explicarea invataturilor Vajrayana 367
10. 3. Cele trei niveluri ale initierii tantrice in Zangs gling ma 369
10. 4. Padmasambhava ca detinator al liniei de transmitere si chestiunea legitimitatii 372
10. 5. Rolurile maestrului tantric 375
10. 6. Adecvarea invataturilor tantrice la nevoile discipolilor 378
10. 7. Cateva aspecte privind relatia dintre maestru si discipol in Zangs gling ma 386
10. 8. Concluzii 389

Capitolul 11. Atotcunoscatorul (kun mkhyen) 392
11. 1. Consideratii introductive 392
11. 2. Examinarea textelor 396
11. 2. 1. Cunoasterea trecutului 397
11. 2. 2. Cunoasterea viitorului 399
11. 2. 3. Cunoasterea gandurilor celorlalti 403
11. 2. 4. Folosirea puterilor magice si aparitiilor miraculoase 404
11. 2. 5. Ascunderea invataturilor gter ma 411
11. 3. Cele sase cunoasteri supranaturale (mngon shes drug) 419
11. 4. Relatia dintre Atotcunoscator (kun mkhyen) si vidyadhara (rig ‘dzin) 421
11. 5. Relatia dintre Atotcunoscator (kun mkhyen) si mahasiddha (grub chen) 426
11. 6. Concluzii 432

Capitolul 12. Iluminatul (sangs rgyas) 434
12. 1. Consideratii introductive 434
12. 2. Aparitia miraculoasa a lui Padmasambhava 435
12. 3. Floarea de lotus 438
12. 4. Autogenerarea 440
12. 5. Padmasambhava ca nirmaṇakaya 442
12. 6. Padmasambhava ca emanatie a lui Buddha Amitabha si Avalokitesvara 444
12. 7. Concluzii 447

PARTEA A CINCEA
IMAGINEA LUI PADMASAMBHAVA, INTRE MIT SI ISTORIE

Capitolul 13. Trei portrete
ale lui Padmasambhava 451
13. 1. Consideratii introductive 451
13. 2. Primul portret al lui Padmasambhava, in sapte ipostaze 451
13. 3. Al doilea portret: cele opt manifestari ale lui Guru Rinpoche in Zangs gling ma 456
13. 4. Al treilea portret: autoportretul lui Padmasambhava, in noua ipostaze 465

Capitolul 14. O privire comparativa intre Zangs gling ma si textele anterioare ei 469
14. 1. Punctul de plecare 469
14. 2. Compararea textelor 472
14. 2. 1. Textele cu similaritate semnificativa: imblanzirea spiritelor 473
14. 2. 2. Textele cu similaritate discutabila 478
14. 2. 3. Textele cu abordari diametral opuse: pledoariile celor doua tabere adverse 485
14. 2. 4. Textele care nu au corespondent in Zangs gling ma 488
14. 2. 5. Concluzii preliminare privind compararea textelor 490
14. 3. Chestiunea duratei sederii lui Padmasambhava din Tibet 493
14. 3. 1. Cele doua pledoarii 493
14. 3. 2. Padmasambhava in Tibet, inainte de invitarea sa la curtea regala tibetana 498
14. 3. 3. Sederea lui Padmasambhava in pestera din mChims phu 501
14. 3. 4. Concilierea divergentelor dintre dBa’ bzhed si Zangs gling ma 507
14. 4. Concluzii privind comparatia dintre textele Zangs gling ma si cele anterioare ei 510

Capitolul 15. Trasaturile esentiale ale Zangs gling ma 515
Capitolul 16. Concluzii generale 520
Bibliografie 522


Data aparitie 2024
ISBN 978-630-336-061-4
Loc aparitie Bucuresti
Numar de pagini 544
Tip coperta Necartonat
Autor

Lucian Maidanuc

Numar pagini 544

Clientii clb.ro nu au adaugat inca opinii pentru acest produs. Fii primul care adauga o parere, folosind formularul de mai jos.

Spune-ne parerea ta despre acest produs

Nota acordata produsului:

Notificare prin e-mail cand apar comentarii noi
Scroll