Debut recomandat &537;i Cuvânt-înainte de Prof univ dr Mircea MuthuCopert&259; Ciprian Butnaru colaj cu lucr&259;ri de Xul Solar Ini&539;ial tez&259; de doctorat studiul elaborat de Viorica Bold este consacrat Realismului magic subintitulat modest „o incursiune teoretic&259;” ce dep&259;&537;e&537;te f&259;r&259; îndoial&259; obi&537;nuitul comparatism literar asimilabil aici

Realismul magic

de Viorica Bold

Cod produs: 0000253243

Editura: Scoala Ardeleana

Data aparitie: 2023

Editie: Editia I

ISBN: 978-606-797-853-7

Numar de pagini: 412

Disponibilitate:

livrare rapida

Livrare detalii

retur

14 de zile drept de retur. detalii

Acest produs nu mai este la vanzare. Vedeti mai jos alte produse similare disponibile.

Completati formularul de mai jos pentru a fi anuntat cand acest produs revine pe stoc.

Numele tau:
Email:

Debut recomandat și Cuvânt-înainte de Prof. univ. dr. Mircea Muthu
Copertă: Ciprian Butnaru (colaj cu lucrări de Xul Solar)

 

Inițial teză de doctorat, studiul elaborat de Viorica Bold este consacrat Realismului magic, subintitulat modest „o incursiune teoretică”, ce depășește fără îndoială obișnuitul comparatism literar asimilabil, aici, un puzzle cultural/istoric și intercontinental, totul fiind gestionat de intruziunea urmărilor războaielor din ultimele secole, în coabitare cu influențele sociale și politice ale postcolonialismului. Astfel, beletristica și teoriile analizate se constituie într‑un reper ilustrativ prin: Bontempelli, Günter Grass, Salman Rushdie, Jorge Luis Borges, Walter Mignolo sau Ștefan Bănulescu, autoarea sprijinindu‑se mai ales pe demonstrarea faptului că „realismul magic este un curent de tip global” cu mai multe caracteristici generale, precum heterotopia (straturi suprapuse care, deși există în același cadru, nu se intersectează niciodată), trecerea bruscă de la real în fantastic și înapoi, hibridizarea timpului la care se adaugă metamorfozările elementelor și ale personajelor de la o stare la alta „în funcție de trecerea din real în fantastic și invers”. (MIRCEA MUTHU)

* * *

Dreptul la imaginar este furat de către globalizare, emigrație sau dictatură. El se reevidențiază și, neputând să‑și recâștige drepturile din epistema veche, se reorganizează în spații suprapuse cu scopul de a nu pierde multiplele identități ale artiștilor. Acest fenomen face ca povestea realismului magic să fie una fascinantă, prin aducerea într‑o altă ordine a fantasticului în real, reconstituind poate și modalitățile estetice cu care se operează. Ficțiunea a murit, să ne bucurăm, așadar, de magic! (VIORICA BOLD)

* * *

Cuprins

 

Cuvânt-înainte (de Mircea Muthu)

1. Realismul magic în context european

1.1. Massimo Bontempelli – realismul magic european dinainte de conflagrațiile mondiale

1.2. Günter Grass, influențe și noi trăsături – realismul magic european interbelic

2. Postcolonialismul și influențele acestuia pe continentul sud-american și la nivel global

2.1. Carpentier și textele istorice

2.2. Ruben Tani și posibilitatea reconstrucției identității literare uruguayene

2.3. Jean Franco și istoria literaturii hispano-americane din perspectiva spaniolă

2.4. Christopher Warnes și colonialismul din perspectiva multiculturală

2.5. Salman Rushdie, realismul magic și literatura emigranților

2.6. Rushdie și realismul magic ca expresie a emigrației

3. Modele teoretice ale realismului magic: heterotopie și spațiu hibrid

3.1. Eisenman și arhitectura „ficțională”

3.2. Distincția dintre simulacrul lui Baudrillard și stilul non-clasic

3.3. Arhitectura teoretică și realismul magic – Foucault și heterotopia

3.4. Cotidianul lui Certeau și întâlnirea cu realismul magic

3.5. Rawdon Wilson și spațiul hibrid al realismului magic

3.6. Eva Aldea și dihotomia deleuziană în raport cu realismul magic

3.7. Jorge Luis Borges – un Aleph și un oraș reconstruit

3.8. Beatriz Sarlo – Borges și orașul

4. Intruziunea politicului în abordarea realismului magic

4.1. O companie neliniștitoare în analiza realismului magic

4.2. Walter Mignolo și dezobediența față de ideologiile occidentale totalitariste

5. Realitate, ficțiune, magic. Realismul magic pe teritoriul Mexicului istoric și actual

5.1. Fuentes. Necesitate și trebuință

5.2. Sylvia Marcos și necesitatea de schimbare de epistemă

5.3. Imposibilitatea Mexicului de a-și reclădi identitatea

5.4. Juan Rulfo sau un altfel de disidență literară mexicană, Luvina

5.5. Pedro Paramo

6. Poma de Ayala și Walter Mignolo – decolonialismul anacronic și sincronic

6.1. Wuman/Guaman Poma de Ayala – decolonialitatea începe în anul 1400...

6.2. Walter Mignolo – baza teoretică a decolonialismului

7. Ștefan Bănulescu și prezența realismului magic în literatura română

Bibliografie

Dicționare

Bibliografie generală

Bibliografie adiacentă

Articole

Interview with Eva Aldea on magical realism

Dialog cu Eva Aldea pe marginea realismului magic (traducere)

* * *

VIORICA BOLD a absolvit Facultatea de Litere (2007) și Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării (2011) ale Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. În 2017 a obținut titlul de doctor în Filologie, în cadrul aceleiași universități, pentru teza Realismul magic. O incursiune teoretică (coordonator: Mircea Muthu), lucrare ce stă la baza volumului de față. Este membră în ONG-uri internaționale, dedicându-se, în ultimii 18 ani, voluntariatului și promovării culturii valorilor europene, vizitând și activând în peste 68 de țări de pe 6 continente. Din 2017 și până în 2019 a locuit la Bangkok, unde a colaborat cu autoritățile Poliției Regatului Thailandei la elaborarea de proiecte culturale și de interes regional.


Data aparitie 2023
Editie Editia I
ISBN 978-606-797-853-7
Loc aparitie Cluj Napoca
Numar de pagini 412
Autor

Viorica Bold

Numar pagini 412
Scroll