Tot ce trebuie să știi despre încrederea în sine. Cum o câștigi și cum o poți menține

Importanta increderii in sine

Dacă te confrunți des cu situații în care te îndoiești de tine și de capacitățile tale, consideri că nu meriți ceva la care ai sperat sau ai visat mult timp, ori eviți să te confrunți cu anumite probleme din teama de a nu da greș sau de a te face de râs, s-ar putea ca încrederea în tine să nu fie la cote maxime. Conceptul se referă la abilitatea și capacitatea unui individ de a face față cu succes provocărilor zilnice. Un nivel ridicat al încrederii de sine aduce fericire și împlinire în viața personală, bazat pe credința valorii de sine a persoanei respective. 

Cei care prezintă un nivel scăzut de stimă de sine pot percepe deseori lumea ca pe un loc ostil, fiind reticenți în a se confrunta cu anumite probleme și a se exprima la adevăratul lor potențial, fenomenul având rădăcinile în anumite experiențe traumatizante din copilărie. Convingerile negative de acest fel se pot modifica însă, iar încrederea de sine se poate câștiga și menține, pentru a obține echilibrul de sine și o perspectivă realistă asupra evenimentelor.

Din ghidul de mai jos vei afla mai multe despre cum să-ți construiești o imagine de sine pozitivă și realistă, în așa fel încât să ai mai multă încredere în tine și să te bucuri de propriile tale reușite și împliniri.

Ce este încrederea în sine?

Specialiștii definesc, în linii mari, încrederea de sine ca fiind o senzație interioară de putere, care te ajută să-ți duci la îndeplinire dorințele, de așa manieră încât să nu te sabotezi singur și să poți obține, în termeni realiști, ceea ce îți propui. 

În timp ce stima de sine, un concept ușor diferit, este bazată mai mult pe respectul pe care îl ai față de propria persoană, faptul că ai încredere în tine se referă la așteptările pe care le ai de la tine și la felul în care știi să-ți autoevaluezi  performanțele și calitățile pentru a obține ceea ce dorești. 

Atunci când ești încrezător în potențialul tău și ai o perspectivă realistă, echilibrată asupra capacităților și abilităților tale, resimți la un nivel mai profund împlinirile și bucuriile, fiind mai ușor motivat să-ți atingi obiectivele din prezent, dar și pe cele din viitor.

Cauzele neîncrederii în sine

Unul din cei mai cunoscuți specialiști din domeniul psihologiei, autor a numeroase  lucrări pe tema stimei și a respectului de sine, psihoterapeutul Nathaniel Branden afirma că ”există o legătură între pasivitate și acțiune, între reușită și eșec”, și că, înainte de orice, încrederea de sine este o experiență. 

La fel de adevărat este și faptul că la baza stimei de sine scăzute stau anumite convingeri despre propria persoană, adânc înrădăcinate și sedimentate în minte, și care de obicei își au originile în anumite evenimente din copilărie. Experiențele negative din trecut sunt stocate în psihic, iar la maturitate astfel de traume nerezolvate se pot manifesta în diferite forme, printre care neîncrederea în forțele proprii sau o imagine deformată despre sine. 

Aceste gânduri negative pot ajunge să fie predominante, iar creierul să le perceapă ca fiind adevărul absolut. 

Studiile psihologice și lucrul cu pacienții ce se confruntă cu neîncredere de sine au arătat însă că astfel de percepții pot fi schimbate, astfel încât să ajungi să dobândești un sentiment clar asupra propriei valori.

Importanța încrederii de sine în viața de zi cu zi

Imaginea de sine și modul în care te percepi îți influențează comportamentul de zi cu zi. Nivelul de acceptare, respect și autoapreciere față de propria persoană contribuie, și ele, la încrederea în tine și în forțele tale. 

Persoanele cu stimă de sine scăzută au de obicei o percepție negativă despre sine, alimentată perpetuu de un dialog intern, la rândul său, negativ. Dacă poți accepta că poți greși fără să te critici, că poți avea slăbiciuni la fel ca oricine, ș să-ți stabilești obiective fără a avea permanent în față frica de eșec, înseamnă că ești pe drumul cel bun în a începe să-ți construiești și să consolidezi o părere mai bună despre tine. 

Un nivel ridicat de încredere de sine aduce cu sine o stare de sănătate mai bună, mai multă energie și motivație pentru activitățile zilnice sau cele pe care ți le propui pentru viitor, și în general un grad mai mare de împlinire în viață.

Iată ce aduce cu sine, în plus, o încredere mai mare în tine și în forțele proprii:

  • Sentiment de bucurie și împlinire atunci când ești implicat/ă în diferite activități;
  • Libertate mai mare de expresie, datorită faptului că îți cunoști capacitățile și limitele, și știi cum să le folosești;
  • Nu mai ai (atât de des) sentimente de îndoială de sine;
  • Un nivel mai redus de stres, datorat lipsei anxietății sau a temerilor;
  • Plăcerea de a socializa și de a interacționa cu alții;
  • Ești o persoană mai relaxată și mai pozitivă, cu care ceilalți vor comunica și vor relaționa mai ușor și cu mai mare plăcere.

Ce poți face ca să ai mai multă încredere în sine

În fața situațiilor stresante cu care oricine se confruntă în mod curent, răspunsul poate fi deseori senzația de frică, asociată la rândul ei cu sentimente anterioare de neputință, rușine sau teamă, puternic stocate în subconștient. Starea de neliniște, provocată de ideea de a te confrunta din nou cu astfel de experiențe negative asemănătoare, te menține în așa-numita zonă de confort. Aceasta este o stare psihologică cu care îți este mai ușor să te confrunți, întrucât simți că aici ești în control, lucrurile sunt familiare și nu ești nevoit/ă să înfrunți din nou situații stresante.

Cu toate acestea, abia în momentul în care ești dispus să ieși în afara acestui cerc familiar și confortabil de tihnă îți vei putea arăta adevăratul tău potențial de expresie, îți vei putea dezvolta punctele forte și vei putea experimenta noi oportunități benefice pentru tine. 

Chiar dacă pe parcurs te vei lupta cu teama sau nesiguranța, merită să faci orice efort ca să dobândești mai multă încredere în forțele tale. În acest proces care se clădește treptat trebuie să-ți dai voie să greșești, să experimentezi și să fii dispus/ă să-ți vezi cu onestitate slăbiciunile, dar și punctele forte. Pe acestea din urmă trebuie să le valorifici așa cum trebuie, pentru a deveni o persoană curajoasă, care nu cunoaște bariere în fața succesului și a propriei dezvoltări.

Iată cum poți să-ți dezvolți încrederea de sine:

  • Evaluează-ți succesele.

Chiar dacă par un gest superfluu, faptul că îți evaluezi zilnic micile succese te va ajuta în timp să te privești cu alți ochi, mai buni. Începe prin a nota într-un jurnal realizările bune de peste zi, chiar dacă par mărunte sau nesemnificative. În timp, acest lucru, care se acumulează cu lucruri pozitive precum un bulgăre de zăpadă, te impulsionează să treci și mai mult la acțiune și să-ți consolidezi treptat încrederea de sine.

  • Învață din greșeli

Mulți dintre cei cu stimă de sine scăzută se învinovățesc pentru orice mică greșeală pe care o fac. Cei care încep să se vadă cu alți ochi, mai puțin critici, privesc astfel de probleme ca etape inerente în calea dezvoltării. Învață să observi ceea ce este greșit în anumite acțiuni ale tale, pentru a nu repeta pe viitor astfel de situații, sau pentru a găsi soluții de a proceda diferit.  

  • Nu prioritiza gândirea negativă

Alimentând un limbaj interior negativ și spunându-ți în permanență că nu vei reuși sau că nu ești suficient de bun pentru un proiect, un eveniment sau o relație nu faci decât să validezi și să ”ambalezi” în continuare o astfel de gândire negativă, precum un cerc vicios extrem de dăunător. 

  • Nu te compara cu alții

În plus, poate că într-un astfel de proces de autoevaluare faci și greșeala de a te compara cu alții. Cu toate acestea, nu ai cum să cunoști parcursul lor de până acum sau temerile cu care, la rândul lor, s-au confruntat.

  • Fii prietenul tău!

Folosește un limbaj prietenos atunci când ”stai de vorbă” cu tine și analizezi situațiile prin care treci, sau cele în care nu ai reușit ce ți-ai propus. Nu te grăbi să te judeci sau să critici, ci ascultă-te cu compasiune, dintr-o perspectivă mai empatică și mai înțelegătoare. 

  • Vorbește pozitiv cu tine

Înlocuiește expresiile cu conotație negativă pe care le folosești în dialogul cu tine însuți/însăți, și reformulează-le cu unele care conțin un mesaj pozitiv. De exemplu, în loc să te critici că nu ai fost suficient de bun, spune-ți: ”data viitoare voi fi mai bine pregătit”. Mintea ta va ajunge și ea, la rândul ei, să selecteze astfel de mesaje optimiste de încurajare, dacă ele sunt prioritare în limbajul tău interior.

  • Citește și folosește materiale motivaționale

Felul în care te motivezi influențează semnificativ nivelul de încredere pe care îl ai în tine, fiind unul din pilonii de bază pentru dezvoltarea ta personală. Găsește cărți și podcasturi care să te ajute să-ți păstrezi motivația și să ai încredere în tine, prin felul în care relaționezi cu alții și acționezi în fiecare zi. 

  • Ai grijă de sănătatea ta fizică

Nu în ultimul rând, starea ta psihică este direct legată de nivelul sănătății tale la nivel fizic. Obișnuiește-te să desfășori o activitate sport regulată, care te va ajuta să ieși din zona de confort și va crește nivelul de serotonină și endorfine din corp. 

Acceptă, înțelege și depășește momentele și situațiile care te-au făcut să ai o imagine de sine scăzută. Toate acestea sunt punctul de plecare de la care poți începe să te cunoști mai bine, pentru a dezvolta o relație mai bună, mai constructivă și mai pozitivă cu tine însăți și în care încrederea de sine să fie la cote optime. 

Doar în acest fel vei ajunge să-ți depășești limitele autoimpuse, pentru a te putea bucura pe deplin de succesele și realizările tale!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *